Защо самолетите мoгат скоро да се управляват само от един пилот?

Ако можехте да надникнете в пилотската кабина на пътнически самолет през 1950 г., щяхте да видите там петима души (почти сигурно мъже): двама пилоти, радист, навигатор и борден инженер. През годините техническият напредък в радиокомуникациите, навигационните системи и бордовото оборудване постепенно премахва необходимостта от последните трима, което прави възможно безопасното летене на пътнически самолет само с двама пилоти. Това е международна норма в авиацията от около 30 години. Скоро обаче нещата могат да се рационализират допълнително като се премахне първият офицер и се остави само капитана. По-малките и военни самолети вече се управляват само от един пилот, но за търговската авиация това би означавало впускане в един смел нов свят.

 

Но как може безопасно да се премахне един от пилотите? НАСА предлага пилота в пилотската кабина да бъде поддържан от „супер диспечер“ на земята – обучен пилот, който може да наблюдава няколко полета наведнъж и дори напълно да контролира самолета от разстояние, ако е необходимо.
Друг вариант е да се назначи обучен пилот, но специализиран за конкретно летище, който да може да помага с множество самолети, пристигащи и заминаващи от това летище. Наличието на само един пилот на борда би спестило пари на авиокомпаниите, но само ако новите наземни оператори и усъвършенстваната автоматизация не струват повече, казват от НАСА.

 

Авиокомпаниите ускоряват операциите с един пилот не само защото това може да им спести пари, но и заради очертаващия се недостиг на пилоти на хоризонта. Boeing прогнозира нужда от 600 000 нови пилоти през следващите две десетилетия. Според някои оценки ще има недостиг от най-малко 34 000 пилоти в световен мащаб до 2025 г. Намаляването на броя на пилотите на някои екипажи или самолети може да помогне за смекчаване на въздействието на този недостиг.

 

Международната асоциация на авиопилотите (ALPA) – най-големият пилотен съюз в света, публикува документ през 2019 г. за опасностите, които могат да възникнат при полети само с един пилот. Те наричат идеята „прибързана“ и базирана на „много скъпи и недоказани технологии“ и заявяват, че „Най-важният фактор, осигуряващ безопасността в самолетите сега и в обозримо бъдеще е наличието на двама опитни, обучени и отпочинали професионални пилоти в пилотската кабина“. В документа също така се казва, че никоя автономна система не може да компенсира недееспособен пилот и че има много примери за инциденти, при които са били необходими двама пилоти, за да се отстранят неизправности в оборудването, които биха довели вероятно до бедствие. Един такъв инцидент, често цитиран като брилянтен пример за сътрудничество в пилотската кабина, е кацането без жертви на повреден самолет на US Airways през 2009 г. на река Хъдсън.

 

Премахването на пилот от пилотската кабина ще помогне обаче за разработването на технология, необходима за следващата и последна стъпка: премахване на човешките пилоти като цяло и дистанционно управление на самолетите.

 

 

 

Източник: https://edition.cnn.com/

Твоят коментар