Харченето на пари за преживявания ви прави по-добър човек

Вероятно сте чували за ползите за здравето от това да се опитваме да сме благодарни – как това може да повиши настроението ни, да ни помогне да се разбираме по-добре с другите, да подобрим физическото си здраве и да премахнем стреса и страха. Ето и един малък трик за това как можете да влеете повече благодарност в живота си: харчете повече пари за преживявания и по-малко за материални неща. „Помислете как се чувствате, когато се приберете вкъщи, след като сте си купили нещо ново“, казва в изявление Томас Гилович, доктор по психология в Университета Корнел и съавтор на ново проучване за благодарността. „Може да кажете „ този нов диван е готин “, но едва ли ще кажете „ Толкова съм благодарен за този комплект рафтове “.

„Kогато се приберете от ваканция е по – вероятно да си помислите „ Чувствам се толкова благословен, че отидох“, продължава той. „Хората казват положителни неща за закупените от тях неща, но обикновено не изразяват благодарност за това – или не я изразяват толкова често, колкото правят за своите преживявания.“

Новото проучване на Гилович показва, че хората не само изразяват повече благодарност за събитията и преживяванията, отколкото за предметите, но и също така открива, че този вид благодарност води до по-благородно и щедро поведение към другите.

За да изучат тези модели, Гилович и колегите му разглеждат в онлайн пространството 1200 отзива на клиенти – половина за покупки като вечеря в ресторант, билети за шоу програми или почивки, а другата половина за покупки на мебели, бижута или дрехи. Те не се изненадват когато откриват, че потребителите от първата половина са по-склонни да изкажат в публикации своята благодарност.„Хората са склонни да бъдат по-вдъхновени и да коментират чувствата си, когато коментират пътуванията, които са предприели, заведенията, които са посетили или яденето, което са яли, отколкото когато разсъждават върху вещите, мебелите или дрехите, които са закупили“.

Джеси Уолкър, студент по психология в Корнел, казва, че харченето за преживавания може да предизвика по-голяма благодарност, тъй като не предизвиква социално съревнование в такава степен, както материалните притежания.

Искаш да си щастлив?

Спри да купуваш вещи и плащай за преживявания! Приключенията са най-добрия начин да станеш по-добър!

Изследователите също така провеждат и няколко експеримента с техни колеги или хора, които наемат онлайн. В един от тях 297 участници са помолени да си помислят за скорошна покупка над 100 долара, било то материална или за някакво преживяване. На въпроса колко благодарни са за тази покупка по скала от 1 до 9, втората група отчита по-високи резултати (средно 7,36) от групата на материалните потребители (средно 6,91).

И накрая, изследователите извършват още два опита, за да определят как благодарността, свързана с това как си харчим парите, може да повлияе на това как хората се държат към другите. Участниците са помолени да помислят няколко минути за смислена покупка, било за някакво преживяване или за вещ. Няколко минути по-късно им е дадена привидно несвързана задача да разделят 10 долара между себе си и анонимен получател.

Коя група беше по-щедра? Онези, на които беше възложено да си припомнят някакво преживяване или събитие, дават средно около $ 1 до $ 2 повече от групата на мислещите за материална покупка.

Съавторът Амит Кумар, доктор на науките в Чикагския университет, казва, че тази връзка между благодарността и алтруистичното поведение „предполага, че ползите от потребителите на преживявания се отнасят не само за самите потребители, но и за тези, които са в тяхното обкръжение.“

Тези открития със сигурност могат да се прилагат от хора, които искат да бъдат по-благодарни в ежедневието си, казва Гилович, но те могат също да се използват от правителствата за положително въздействие върху общността. Финансирането на проекти като обществени паркове, музеи, фестивали и други – може да бъде едно добро начало, добавя той.

За да постигнем щастие, е необходимо да инвестираме много по-малко във вещи и много повече в преживявания.

Източник: Amanda MacMillan – realsimple.com, www.travelandleisure.com

Снимки: Pixabay.com, Christine Roy

Остави коментар

Продължете резервацията