Volkswagen, най-големият автомобилен производител в света, обяви временното затваряне на европейските си заводи в Испания, Португалия, Словакия и Италия тази седмица, докато германските фабрики ще се затворят малко след останалите. Заводите произвеждат автомобили под марките Volkswagen, Audi, SEAT, Ducati, Porsche и Lamborghini.
Renault в понеделник затвори всичките си 12 френски завода.
PSA Group, който включва марки като Peugeot, Citröen, Opel и Vauxhall, обяви в понеделник затварянето на заводите си във Франция, Испания, Полша, Великобритания, Португалия, Германия и Словакия до 27 март.
Fiat Chrysler обяви също в понеделник, че ще спре производството във фабриките си в Италия, Сърбия и Полша, също до 27 март.
До 27 март спира производството и на Ferrari в Маранело и Модела.
Германските титани Daimler и BMW тепърва ще обявяват затварянето на фабриките си, въпреки че производителят на Mercedes Daimler отложи годишното си общо събрание, за да гарантира „здравето на всички участници“. BMW трябваше да карантира 150 работници поради инфекция в мюнхенска фабрика.
„2020 г. е много трудна година“, заяви изпълнителният директор на Volkswagen Хърбърт Диес, като представи финансовите резултати на компанията във вторник. „Пандемията ни изправя пред неизвестни оперативни и финансови предизвикателства.“
Според Фердинанд Дюденхофер, ветеран от индустрията, който сега отговаря за анализа на автомобилната индустрия в университета в Сейнт Гален, Швейцария, перспективите са мрачни. Дори при оптимистичен сценарий, който предполага, че няма банкови фалити и започне възстановяване на европейската икономика след три месеца или повече, той вижда едно изгубено десетилетие – западноевропейският пазар на леки автомобили ще се върне на нивото си от 2019 г. чак през 2030 г.
„Ако хората нямат пари, те няма да купуват коли. Европейската автомобилна индустрия е изправена пред три основни предизвикателства: първо – епидемията от коронавирус и спадът на продажбите на европейския автомобилен пазар; второ – пагубните ефекти от търговските войни на президента на САЩ Доналд Тръмп; и трето – преминаването към електромобилност, което изисква големи инвестиции “
„Всеки, който е прекалено фокусиран върху Европа, като Renault, Fiat или PSA-Opel, е под особен натиск“, добави Дуденхофер. „Азиатските производители на автомобили като Geely Group, Great Wall и Hyundai-Kia имат възможността да разширят допълнително своите пазарни позиции. “
Въпреки това компаниите там също бяха силно засегнати от влиянието на епидемията. Миналия месец Geely отбеляза спад на продажбите със 75%, а Great Wall отбеляза спад от 85%.
Междувременно, най-известните автомобилни марки на Великобритания също бяха засегнати от вируса в момент, в който вече се мъчиха или намаляваха производството си. Съобщава се, че Aston Martin е принуден да поиска допълнителни 36 милиона паунда (44 милиона долара) средства от консорциум, воден от канадския милиардер Лорънс Строл. Консорциумът вече беше отделил 500 милиона паунда в опит да спаси компанията.
Jaguar Land Rover съобщи пред британските медии по-рано този месец, че още преди вируса планира временно да затвори един завод и да намали производствените графици в други две фабрики. Избухването на коронавируса в Китай накара компанията да предупреди за спад в продажбите и потенциални смущения във веригата на доставки за някои части.
Крайното въздействие на коронавирусната криза върху европейските автомобилни производители, разбира се, все още не е ясно, както е и при всички останали сектори на бизнеса – точни прогнози все още не се правят.